Combatsite

"O mamo, nie stać mnie na ammo"
czyli: na wszystkim w EVE możemy zarobić

Podczas skanowania w systemach High, Low i Null Security, natkniemy się na combat site'y. Zarobek z nich, przy dobrym statku i odpowiednich skillach, tygodniowo średnio waha się od 0 do 1.000.000.000 ISK. Nazywane potocznie DEDami dzielą się na Unrated i Rated DED Sites. Te pierwsze nie posiadają systemu oceny zagrożenia, a szansa na zarobek jest w nich mniejsza przez to, że oficer nie zawsze się pojawi, a jeśli się pojawi - nie wiadomo czy coś z niego wypadnie. Te drugie ułożone są w klasyfikacji od 1 do 10, gdzie 1 oznacza najprostszy, a 10 najtrudniejszy, zaś oficera lub strukturę oficerską zawsze tam znajdziemy. W systemach HighSec, a o nich będzie ten poradnik, natkniemy się na combat site'y z zakresu od 1/10 do 4/10. Pełną listę Rated DED site'ów, które napotkamy na swojej drodze w HighSecu znaleźć możemy tutaj: Kompletna Lista DED'ów . Znajdziemy tam nie tylko klasyfikację, ale również listę regionów, w których się pojawiają, oraz solucję zawierającą triggery i cele oficerskie, z wyszczególnieniem rzeczy  do zdobycia. Przy każdej z solucji widnieje również adnotacja, jakie statki acceleration gate przepuści. Ogólnie przyjąć można, że na 1/10 wlecimy maksymalnie fregatą (lub odpowiednik T2), na 2/10 maksymalnie destroyerem (lub odpowiednik T2), na 3/10 cruiserem (lub odpowiednik T2) i 4/10 battlecruiserem (lub odpowiednik T2). Statki większe oraz strategic cruiser T3 nie zostaną wpuszczone. Poniżej skupię się głównie na dwóch ostatnich rodzajach DED'ów oraz proponowanych do nich statkach.

Co będzie nam potrzebne?


Potrzebny nam będzie statek, który bez większego trudu będzie mógł zarówno pokonać przeciwników, jak i wytrzymać zadawaną przez nich ilość obrażeń. Możemy do nich podejść statkami T1 (Vexor), jednak prędkość robienia danego combat site'a będzie na tyle niska, że ryzyko zostania okradniętym przez konkurencje drastycznie wzrośnie. Najpopularniejszym statkiem ze względu na swoje stosunkowo niskie wymagania w skillach oraz na bonusy jest stratios. Statek frakcyjny, drogi, jednak bardzo dobry dla osób rozpoczynających swoją przygodę. Osobiście nie miałem okazji nim latać, jednak jest to jeden z najczęściej spotykanych przeze mnie statków pośród konkurencji. Role bonus do skanowania, wysoka odporność na armorze oraz zwiększone obrażenia naszych dron czynią z tego statku wielozadaniową platformę, która bez trudu wyskanuje i pokona odnaleziony przez nas DED site. Póki nie przetestuje statku osobiście, nie zamieszczę tutaj gotowego fittingu, jednak podchodząc do sprawy na chłopski rozum zalecany będzie aktywny tank na armorze, z resistami dedykowanymi pod przeciwników w danym regionie. Innym, podobnym w wymaganych skillach statkiem jest Gila (frakcyjna wersja statku Moa). bazująca na odporności shieldów, ze świetnymi bonusami, również może stanowić dobry statek, z fittingiem zbliżonym do Ishtara, jednak wzbogaconym o dedykowane resisty, które dobierzemy w zależności od przeciwników.



Według mnie statkami bezkonkurencyjnymi na tej płaszczyźnie są Heavy Assault Cruisery. Wyskillowanie samego statku to długi okres czasu, w zależności od tego, jakie skille już posiadamy (m.in wymagane jest wyskillowanie rasowego cruisera na poziom V, co zwykle zabiera od dwudziestu kilku do trzydziestu dni. Wymagają one jednak dosyć dobrych skilli w skanowaniu, tak by nie poświęcać żadnych slotów na rigi czy też moduły, które nam ułatwią zadanie. W ich przypadku zalecana będzie inwestycja w Sisters Core Probe Launcher z zestawem sisterkowych sond. 

Osobiście z tej klasy statków wybrałem Ishtara - statek dla osób leniwych, które przy jak najmniejszej ilości kliknięć zarobią jak najwięcej. Potrafi on również z miejsca wnieść na pole walki druzgocący DPS na bardzo dużą odległość, co czyni go bardzo wymagającym konkurencją. Fit, z którego korzystam, zaproponowany został przez twórcę kanału, na którym się 'wychowałem'. Mowa tu o Explorers Log, prowadzony przez jednego z graczy EVE. Jest to fit oparty na pasywnym shieldowym tanku, szybkiej regeneracji samego shielda oraz korzystający z podstawowych resistów na shieldzie, dających mu odporność na obrażenia zadawane głównie przez przeciwników z frakcji Guristas i Serpentis. Jedynym naszym zadaniem będzie wyrzucanie dron typu sentry, lub czasem ogre'ów i podziwianie masakry. W przypadku 3/10 i 4/10 DEDów nie będziemy musieli się nawet poruszać, nie licząc pokonania prostej między kolejnymi acceleration gate'ami.

                                                                                    Jego wyposażenie to:

High Slot: Sisters Core Probe Launcher, Salvager II, Remote small armor repair,
Medium Slot: Large Shield Extender II x2, 100MN Afterburner, Omnidirectional Tracking Link + skrypty na tracking
Low Slot: Drone Damage Amplifier II x4, Shield Power Relay II
Rigi: Medium Core Defense Field Purger II x2

Odpowiednio wyskillowany zapewni nam regenerację shielda około 50-51hp/s oraz dps w granicach 800. Remote armor repairer pozwolą nam naprawić podczas walki nasze drony, o ile przeciwnik zwróci na nie uwagę. Jeśli chodzi o zestawy dron, dostosowane one powinny być do naszych skilli. W moim przypadku to 5x Garde II, 5x Warden II oraz 5x Ogre II. Drony Garde stosujemy do celów w okolicach 10-45km, Wardeny na cele powyżej 50, zaś ogry na szarańczę fregat, która nas czasami oblepi. Podane odległości i dps jest zależny od naszych skilli. Taki fit jest gwarancją sukcesu w przypadku DEDów 3/10 i 4/10 Guristas oraz Serpentis.

Jeśli chodzi o przechodzenie samych combat site'ów, nie jest to nic trudnego. Wszystko opisane jest w linku solucji, jednak zwykle sprowadza się do zniszczenia wszystkich celów (często niszczenie wrogów typu sentry nie jest wymagane), zabicia i obrabowania wraku oficera, o ile taki znajdzie się w pocketach poprzedzających ostatni i przemieszczenie się do kolejnego pocket'a. W pocket'cie końcowym bierzemy na cel czy to strukturę oficerską (patrz: wcześniejsza lista DED'ów), czy też statek oficerski, niszczymy, pozwalamy by nasz Mobile Tractor Unit ściągnął wrak i rabujemy.

Przykładowo:

Guristas Guerilla Grounds 3/10 DED
1. Pocket - niszczymy wszystko, skaczemy używając Acceleration Gate'a
2. Pocket - niszczymy wszystko, skaczemy używając Acceleration Gate'a
3. Pocket - niszczymy wszystko, skaczemy używając Acceleration Gate'a
4. Pocket - niszczymy wszystko, skaczemy używając Acceleration Gate'a
5. Niszczymy cel o nazwie Dread Guristas Irregular, zbieramy wrak, odcinamy uszy pokonanemu wrogowi i przyszywamy je sobie do twarzy na znak dominacji, odlatujemy.

Guristas Scout Outpost 4/10 DED
1. Pocket - niszczymy wszystko, jeśli mamy złudne nadzieje - rabujemy wrak oficera i kontener, skaczemy uzywając Acceleration Gate'a
2. Pocket - niszczymy strukturę o nazwie Radiating Telescope oraz oficera (o ile mamy złudne nadzieje), rabujemy kontener pozostały po strukturze, zbieramy uszkodzony talerz satelitarny, żeby móc odbierać na statku polsat, otwieramy szampana, odlatujemy.



DROBNE PORADY


1. Nazwa statku to 90% sukcesu.

2. Fit Ishtara przystosowany jest głównie do Rated DED sites. Nie gwarantuje powodzenia w przypadku site'ów Unrated.

3. Pan krótki Dscan (1AU) to nasz bardzo dobry przyjaciel. O ile nie jesteśmy pierwsi na miejscu, pozwoli nam ustalić, czy przeciwnik zestrzelił już oficera (wrak na dscanie w nazwie będzie miał słowo overseer). W przypadku gdy sami robimy site'a, dscan ustali, czy ktoś nie skanuje naszego DED'a, lub nie goni nas już przez poprzednie pockety.

4. W przypadku gdy mamy do czynienia z konkurencją w kilku pocketowym DED'dzie, przemieszczajmy się pierw do kolejnego acceleration gate'a i dopiero z niego zaczynajmy zadawać obrażenia przeciwnikom - gdy spadnie ostatni będziemy mogli od razu skoczyć do kolejnego, bez 30-40km lotu.

5. MTU czyli Mobile Tractor Unit. Świetna sprawa niwelująca kradzieże łupu praktycznie do zera. W ostatnim pockecie niszczymy tylko cele oficerskie i czekamy aż MTU ściągnie kontener czy też wrak do nas. Prędkość jaką ściągany wrak osiągnie utrudni konkurencji okradnięcie kontenera kosztem otrzymania suspecta (o ile nie siedzą oni na celu w momencie jego zniszczenia - chwilę trwa, nim MTU zacznie przyciągać wrak).

6. Częste rozładowywanie cennego łupu uchroni nas przed radosnym gankiem.

7. O ile to możliwe rozdzielajmy drony sentry na poszczególne wrogie fregaty, dzięki czemu wykorzystamy cały ich potencjał i szybciej pokonamy pocket.

8. DED'y występują częściej w sektorach o niższym statusie security - starajmy się więc wybierać trasy prowadzące przez systemy w zakresie 0.5-0.8.

9. Szczęście - jednego dnia zrobimy 50 skoków i znajdziemy jednego DED'a, kolejnego dnia natrafimy na ich masę. Niestety nie wiadomo kiedy DED się pojawi i czy ktoś nie leci skok przed nami i nie czyści nam przestrzeni, czy też po wyskoczeniu z systemu nie pojawi się jakiś DED.

10. Nie odkupię ci podanego przeze mnie fita, jeśli spadniesz - lecisz na własne ryzyko gamoniu! Nie moja wina, że skusiły cię ISKi!

11. Kiedy pokonamy oficera/budynek, a MTU zacznie ściągać zdobycz, schowajmy drony. Konkurencja może sprowokować nasze drony, a tym samym Limited Engagement Rights na nas (takie błękitne kółko w lewym górnym rogu zwiastujące śmierć), co może w najgorszym wypadku doprowadzić do utraty naszego statku.

O SAMYM STATKU ISHTAR


Poniższy filmik zawiera nagrania z kilku combat site'ów spotykanych w systemach High Security. Ponieważ robienie ich zajmuje dłuższą chwilę, czas przyspieszony został trzykrotnie, a pierwsze klipy to fragmenty końcowe. Dwa ostatnie klipy stanowią nagranie pełnego przejścia dwóch site'ów DED - 3/10 i 4/10. Postarałem się wszystko ująć w jak najatrakcyjniejszej i jak najmniej surowej formie. Informacja o zarobku dotyczy konkretnego site'a z nagrania i ma dać jedynie pogląd na to, jak raz nie znajdziemy niczego, innym razem zarobek będzie rozsądny.

Ishtar
(polecam pełny ekran HD)